German Language Course – Level B2 (Upper-Intermediate)

The B2 German course is the fourth level in the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). At this stage, learners become confident and fluent users of the German language, capable of understanding the main ideas of complex texts on both concrete and abstract topics. You will also learn to express yourself clearly and precisely in both spoken and written German across a wide range of subjects.

This level is ideal for learners who wish to use German professionally, academically, or socially with greater fluency and accuracy.

Who should join:

  • Learners who have successfully completed B1 German
  • Students preparing for Goethe-Zertifikat B2, TELC B2, or other official exams
  • Professionals aiming to improve German for work or higher studies

Course Goals / Focus Areas:
🧠 Grammar Mastery: In-depth understanding of advanced grammar, including passive voice, subjunctive forms, and complex sentence structures.
💬 Fluent Communication: Develop confidence in debates, discussions, and professional conversations on abstract or social topics.
📚 Vocabulary Expansion: Learn to use idiomatic and academic expressions suitable for formal communication.
🎧 Listening Comprehension: Understand native-speed conversations, TV programs, and news with ease.
✍️ Writing Skills: Write structured essays, reports, and formal emails with clarity and coherence.

Target Outcomes:
By the end of the B2 German language course, learners will be able to:
✅ Comprehend complex texts and technical subjects with confidence.
✅ Communicate fluently and naturally with native speakers.
✅ Write clear, detailed, and well-structured texts on various topics.
✅ Successfully prepare for Goethe-Zertifikat B2 or TELC B2 examinations.

Course Content

Brauchen + zu + Infinitiv (Need to + Infinitive)
2 Topics
Unterschied zwischen müssen und brauchen zu.
Zustandspassiv (State Passive)
2 Topics
Bildung mit sein + Partizip II.
Unterscheidung: Vorgangspassiv vs. Zustandspassiv.
Kausale Konnektoren – weswegen / deswegen (Causal Connectors)
1 Topic
Verwendung von weswegen, deswegen, darum, daher.
Vorsilbe „ver-“ (Prefix “ver-”)
2 Topics
Bedeutung und Wortbildung mit ver-.
Unterschiedliche Bedeutungen: Veränderung, Fehler, Prozess.
Vergangenheit (Past Tense – Overview)
2 Topics
Wiederholung von Perfekt und Präteritum.
Unterschied in Gebrauch zwischen Alltag und schriftlicher Sprache.
Konjunktiv II Vergangenheit (Subjunctive II – Past Form)
2 Topics
Bildung: hätte / wäre + Partizip II.
Verwendung für irreale Situationen in der Vergangenheit.
Der Gebrauch von „es“ (The Use of “es”)
1 Topic
es als Subjekt, Platzhalter, und in festen Ausdrücken
Relativsatz mit Wer, Wen, Wem (Relative Clauses with Who/Whom)
1 Topic
Verwendung von wer, wen, wem ohne Bezugswort.
Passiv-Ersatzformen (Passive Alternatives)
3 Topics
Umschreibungen mit man, sich lassen, zu + Infinitiv.
Passiversatzform mit „bar“ (Passive Substitution with “-bar”)
ohne zu, um zu, statt zu (Infinitive Constructions)
1 Topic
Ausdruck von Absicht oder Gegensatz.
Nominalisierung (Nominalization)
1 Topic
Verwandlung von Verben und Adjektiven in Nomen.
1 Topic
Verwendung in hypothetischen oder Vergleichssätzen.
Negation & Position im Satz (Negation and Word Order)
2 Topics
Unterschied zwischen nicht und kein.
Satzposition von nicht in verschiedenen Strukturen.
Konnektoren (Advanced Connectors)
1 Topic
Indirekte Rede (Indirect Speech)
2 Topics
Umwandlung direkter Rede in indirekte Form.
Verwendung von Konjunktiv I und Konjunktiv II.
Als, Wie, Wenn (Time and Comparison Words)
1 Topic
3 Topics
Bildung neuer Wörter: freundlich → die Freundlichkeit.
Erweiterung des Wortschatzes durch Wortbildung.
Wiederholung aller B2 Grammatikthemen.